fbpx

RescYou

Triage ESI 5.0 i KSM. Odpowiadamy na pytania po webinarze

Triage ESI 5.0 I KSM
5 września 2024 roku odbyło się wyjątkowe spotkanie online, podczas którego pracownicy SOR-ów mogli zgłębić najnowsze zmiany w systemie Triage ESI 5.0 oraz aktualizacje w Karcie Segregacji Medycznej. Wydarzenie przyciągnęło uwagę wielu profesjonalistów na codzień pracujących bądź kierujących oddziałami SOR wPolsce, a po stronie ekspertów projekt TOPSOR reprezentowały Marta Cwalińska z Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz Monika Bednarek-Chałuda, związana z RescYou i EmerMed – partnerem ENA w Polsce.

Nie udało nam się odpowiedzieć na wszystkie pytania podczas spotkania z powodu ograniczonego czasu, dlatego poniżej prezentujemy treść odpowiedzi.

Pytanie Uczestnika: “Przyciski tak/nie przekierowania do POZ/NiŚOZ powinny być odwrotnie w stosunku do pierwszego okienka odnośnie zapisu ponieważ zdarza się chociażby w uszkodzonych myszkach komputerowych przez przypadek wypisywać pacjentów”

Obie strony uznają tę kwestię za istotną, dlatego zostanie ona poddana do analizie i po wewnętrznych konsultacjach zapadnie decyzja o ew. zmianach, zarówno w kwestii kolejności jak i kolorystyki przycisków. 

“W przypadku pacjentów w kodzie ESI I nie powinno być obowiązkowego uzupełniania “stanu psychicznego”.

Marta Cwalińska, LPR: Wymóg uzupełniania informacji dot. oceny stanu psychicznego pacjenta  wynika z konieczności umieszczenia tej informacji na Karcie Segregacji Medycznej ( wymóg z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 10 sierpnia 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposoby jej przetwarzania (Dz.U. poz 1468)). KSM jako dokument medyczny musi zawierać ocenę stanu psychicznego stąd pole to zostało wprowadzone jako obligatoryjne. Zgłosimy uwagę do MZ, aby usprawnić obsługę systemu w tym zakresie. 

Monika Bednarek-Chałuda: Uważam, że pole jest potrzebne również w przypadku pacjentów kategorii ESI 1. Pozwala ono dokumentować stan pacjentów oraz jego dalsze zmiany (pacjent ESI 1 może być przytomny).

“U mnie w SOR jest wiele przypadkowych usunięć pacjenta z systemu przez to okienko, samo pytanie jest po prostu nieintuicyjnie sformułowane.”

Marta Cwalińska, LPR: Aktualnie komunikat (pytanie) przed przekazaniem pacjenta do lekarza brzmi: „Czy przekazać pacjenta do NiŚOZ/POZ i zakończyć obsługę w TOPSOR” i wydaje się zrozumiały. Pojawia się on tylko wtedy, gdy pacjent został zakwalifikowany do kategorii 4 lub 5 ESI. Do analizy i ewentualnej zmiany, zgodnie z pyt.1, pozostaje rozmieszczenie przycisków.

Monika Bednarek-Chałuda: Być może pomogłaby zamiana kolorów przycisków?

“Pytanie do p. Marty: W szpitalu mierzymy się z problemem integracji HIS z TOP SOR. Wg instrukcji zbadanie pacjenta przez lekarza zaczyna “kolejną pętlę” – czy czasy oczekiwania na diagnostykę też są raportowane? Czy tylko czas oczekiwania na 1 kontakt z lekarzem? w którym momencie powinniśmy zakończyć obsługę pacjenta w TOP SOR – w chwili wypisu czy zakończenia 1 szego kontaktu z lekarzem??”

Marta Cwalińska, LPR: W TOPSOR raportowane są czasy oczekiwania na poszczególnych etapach obsługi pacjenta tj. oczekiwanie do  REJESTRACJI, oczekiwanie do TRIAŻU oraz oczekiwanie na „PIERWSZY KONTAKT Z LEKARZEM”. Natomiast obsługę pacjenta w TOPSOR kończycie Państwo  w momencie wypisu pacjenta.

“W moim szpitalu TOPSOR jest zintegrowany z HIS, jeżeli nie zdąży się uzupełnić KSM przed rozpoczęciem opisu w HIS, nie ma możliwości dokonania edycji KSM. Dlatego też w przypadku pacjentów w kodzie ESI 1 tak bardzo nam zależy żeby jak najszybciej ocenić pacjenta, żeby można było dokonywać wpisów w HIS. A obowiązkowa ocena stanu psychicznego bardzo to opóźnia.”

Marta Cwalińska, LPR: KSM zawsze można edytować wykonując tzw. retriage. Tylko w taki sposób możliwa jest edycja danych w KSM.

Monika Bednarek-Chałuda: dlaczego ocena stanu psychicznego opóźnia ocenę pacjenta? W przypadku pacjentów kategorii ESI 1 triage najczęściej wykonuje pierwsza osoba medyczna mająca kontakt z tym pacjentem (niekoniecznie triażysta). Triage jest bowiem procesem, a nie miejscem. Nie oznacza to wykończenia dokumentacji – dokumentacja w tym przypadku jest kwestią wtórną. W moim odczuciu należałoby raczej ocenić możliwości techniczne optymalizacji pracy przy aktualnych zasobach. 

“Proszę o informacje nt błędów czyli “odklikiwania” pacjentów przez lekarzy – kiedy zakończyć pacjenta – w momencie wypisu pacjenta z SOR czy już po przyjęciu przez lekarza?”

Marta Cwalińska, LPR: Obsługę pacjenta w systemie TOPSOR kończymy wraz z wypisem/skierowaniem pacjenta na inny oddział lub do POZ/NiŚOZ.

“W mojej opinii potrzebne byłoby spotkanie dotyczące problemów związanych z integracją TOPSOR z HIS i wyjaśnieniami odnośnie raportowania czasów, re-triażu itd”

Marta Cwalińska, LPR: Ze względu na bardzo indywidualne problemy i pytania nie planujemy dedykowanych spotkań dla wielu odbiorców równocześnie. Prośba o kontakt celem omówienia problemów w Państwa placówce: topsor@lpr.com.pl

“Pytanie do Pani Marty : Dodano w najnowszej wersji opcje zaznaczenia miarowości tętna, lecz samo ESI nigdzie nie wspomina o istotności tego parametru, w jakim celu został ten punkt dodany ?. I na podstawie czego powinniśmy to właściwie ocenić ? Nie każdy pacjent ma wykonane ekg.”

Marta Cwalińska, LPR: Dodanie parametru jest wynikiem zgłoszeń użytkowników w tym zakresie.

Monika Bednarek-Chałuda:  triage ESI mówi o istotności tętna w ocenie stanu pacjenta (podręcznik ESI). Istotna jest zarówno ocena wypełnienia jak i miarowości tętna. Podręcznik dokładnie określa, iż chodzi o tętno oceniane palpacyjnie, nie zaś wykonanie EKG, które samo w sobie rozumiane jest jako zasób w systemie ESI. 

“Jeśli chodzi o samą KSM to bardzo, ale to bardzo przydatne byłoby okno – uwagi, gdzie można napisać rzeczy nie mieszczące się w ogólnie przyjętym SAMPLE (chociażby informacje o tym, gdzie ma się udać pacjent do NPL itd.)”

Marta Cwalińska, LPR: Dziękuję za uwagę. Temat do wewnętrznej analizy i ewentualnych modyfikacji w zakresie KSM w kolejnych latach.

“Czy można i w jaki sposób odnaleźć w TOPSORZE zakończony triage np. po nazwisku?”

Marta Cwalińska, LPR: Do wyszukiwania informacji o pacjentach obsłużonych i śledzenia ścieżki przebiegu pacjentów służy Moduł Pacjenci TOPSOR w Dashboard. Filtr pacjentów umożliwia na sprecyzowanie sposobu wyszukiwania pacjentów:

  • Numer biletu – określony numer np. R004
  • Nr wykazu gł. przyjęć i wypisów
  • Nr wykazu chorych oddziału
  • Data rejestracji od oraz Data rejestracji do – ustalone ramy czasowe wyszukiwania
  • Płeć
  • Źródło pochodzenia danych – np. Rejestracja TOPSOR, Rejestracja HIS
  • Zakres przetwarzania danych
  • Procesy operacyjne

Dostępne jest również pole Szukaj, w którym wpisując dowolne dane pacjenta następuje wyszukiwanie.

W razie dodatkowych pytań zapraszamy do kontaktu:

RescYou: info@rescyou.edu.pl

LPR:  topsor@lpr.com.pl

 

Dodaj komentarz